10Håndværk

10Håndværk er for dig, der drømmer om at uddanne dig til håndværker eller bare godt kan lide at arbejde med hænderne og vil prøve en anderledes 10. klasse på en håndværker efterskole. Du kommer til at arbejde med træ, metal og teknologi.

I løbet af efterskoleåret lærer du at bruge større maksiner, håndværktøj, 3D printere og laserskærere.

Som afslutning på 10Håndværk laver du et projekt, hvor du idéudvikler, tegner, designer og producerer et produkt eller en løsning. Det kan være alt fra et vildmarksbad, et værktøjsskab, en reol i stål, et shelter eller noget helt andet, hvor du kombinerer dine håndværker skills med den nyeste teknologi.

10Håndværk giver dig værktøjerne til at tage en uddannelse inden for traditionelle håndværksfag som for eksempel tømrer, industritekniker, elektriker, mekaniker, maler eller smed.

Fjordvangs Metal-linje: Et år, hvor hver dag er en spændende udfordring.
Efterskole Vestjylland: Metal-linjen på Fjordvang Efterskole, hvor reparation bliver til kunst.

Rikke og Jakob fortæller om 10Håndværk på Fjordvang Efterskole

I 10Håndværk arbejder du med

• Træ
  • Metal
  • Teknologi

I 10Håndværk bliver du undervist i træ, metal og teknologi. Du kommer til at prøve alle tre områder i løbet af dit år på håndværker efterskolen. Du får håndværk to gange om ugen cirka 3 timer hver gang. Der vil være faste opgaver, du skal lave, og der vil være tid til at arbejde frit med dine egne projekter.

Træværkstedet

I træværkstedet lærer du både noget om de forskellige materialer, og hvordan de bearbejdes.

Du lærer at bruge værktøj og maskinerne i værkstedet. For eksempel kan du lave stole, lamper, bænke, skåle og gammeldaws trækælke.

Metalværkstedet

I metalværkstedet undervises du i at bruge det relevante håndværktøj til metalbearbejdning, ligesom du prøver at svejse med co2 svejser.

Undervisningen i metalværkstedet er en kombination af faste opgaver og dine egne projekter. Vi kan godt afsløre, at du bliver grebet af mulighederne og kommer til at bruge mange frivillige aftentimer i værkstedet.

Teknologi

I teknologi lærer du at bruge de nye teknologiske muligheder inden for blandt andet 3D print og laserskærere til at producere produkter og løsninger.

Måske tegner og 3D printer du reservedele til en maskine. Måske bruger du laserskæreren til at lave skilte eller laserskårne emner til et værktøjsskab.

Mulighederne er mange, men fælles for din udvikling er, at du ikke alene lærer at bruge teknologien. Du lærer også at tegne, designe og producere, og du har naturligvis ansvaret lige fra den første idé til den færdige løsning.

Hvorfor vælge 10Håndværk?

Du skal vælge 10Håndværk, hvis du:

• kan lide at skabe og bygge ting
  • vil lære at bruge maskiner, 3D printere og laserskærere
  • har ambitioner om at udvikle dit håndværk
  • vil være en del af et fællesskab, hvor håndværk og teknik er fedt
  • elsker at skrue og nørde mekanik på et højt niveau
  • vil udvikle din kreativitet og dine håndværksmæssige teknikker

10Håndværk gør mig klar til at tage en erhvervsuddannelse

Carl, elev i 10Håndværk

Håndværker efterskole med selvvalgt årsprojekt

Du afslutter dit forløb i 10Håndværk på vores håndværker efterskole med et selvvalgt projekt, hvor du får cirka 50 timer til at planlægge og lave et projekt med tegninger, materialelister og prisberegning.

Projektet kan være i træ, hvor du laver en bænk, drejer skåle eller bygger en reol. Du kan også lave gårdspladsriver, bygge værktøjsskabe eller meget andet i metalværkstedet, ligesom du kan bruge 3D printerne og laserskæreren til at printe og skære emner til dit projekt.

Du kan selvfølgelig også kombinere træ, metal og teknologi og bruge dine nye håndværker skills til at lave et innovativt og fedt projekt, hvor du med garanti vil imponere dine kammerater, lærerne og din familie.

Jacob Højgaard Andersen

Underviser i: 10Håndværk, 9. Skills, Outdoor, Metal, Fysik/Kemi og Kursusfag

Joachim Sander Nielsen

Underviser i: 10Håndværk, 9. Skills, Idræt, Bevægelse og Naturfag
Pedel

Jesper Nielsen

Pedel
Underviser i: 10Håndværk

Hvorfor vælge 10. klasse på Fjordvang?

• Vores 10. klasse tager afsæt i din faglige interesse

Kursusfag

Har du lyst til at lære mere om stort og småt? I 10. klasse kan du vælge forskellige kursusfag, der giver dig faglige og kreative værktøjer.

Kursusfagene er forskellige fra år til år, men de kan for eksempel handle om:

• 3D print
    – Lær at 3D printe
  • Økonomi
    – Få styr på din flytte hjemmefra økonomi
    – Lær at kommunikere og formidle
  • Design
    – Design og tryk dit eget tøj
  • Filmskaber
    – Skyd din egen film på green screen
  • Mit Danmark
    – Samfundsfaglig indsigt i dagens DK